RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (RPH)
Mata pelajaran
:
Bahasa Melayu
Kelas :
4 BESTARI
Tarikh :
15 OKTOBER 2011
Masa : 8.00 pagi – 8.300 pagi (30 minit)
Bilangan murid
:
33 orang
Tema :
Keajaiban Alam
Tajuk : Faedah
Batu-Batan
Hasil pembelajaran
:
Fokus Utama
6.4 Membaca
pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 2
i)
Menyatakan maklumat menyeluruh tentang
sesuatu teks yang dibaca.
Fokus Sampingan
9.2 Mengenal
pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar dan dibaca.
Aras 2
i)
Mencatat nota dalam bentuk grafik.
4.1
Mengemukakan pendapat bagi menjelaskan idea tentang isu perbincangan.
Aras 2
i)
Mengemukakan pendapat bagi menjelaskan
idea tentang isu perbincangan.
Objektif pembelajaran :
Pada akhir pengajaran ini murid dapat :
1. Mengetahui faedah atau kegunaan batu-batan
dalam kehidupan seharian.
2. Membaca
dengan intonasi yang betul.
3. Memadan
sekurang-kurangnya 6 daripada 8 penjodoh
bilangan yang telah dipelajari.
4. Membuat
sekurang-kurangnya 5 daripada 8 ayat
berdasarkan penjodoh bilangan yang diberi.
Sistem Bahasa : Penjodoh bilangan
Pengisian Kurikulum :
a. Ilmu : Kajian Tempatan,
Sains
b. Nilai
Murni : Bekerjasama,
kesyukuran, menghargai alam sekitar
c. Kemahiran
Bernilai Tambah :
i.
Kecerdasan Pelbagai :
Verbal Linguistik, Kinestatik, Intrapersonal, Interpersonal
ii.
Kemahiran Berfikir :
meneliti, menjana idea, mengenalpasti
iii.
Kemahiran Belajar Cara Belajar :
Membaca, mencatat, menulis
Bahan, peralatan dan bahan sumber :
Komputer riba, teks, lembaran kerja, bahan maujud
(batu)
Pengetahuan sedia ada :
Murid mengetahui kepentingan batu-batan dalam
kehidupan manusia.
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil idea (5 minit)
|
Bahan
maujud
Batu
kecil
|
Buat
kaitan dengan aktiviti yang dilakukan oleh guru iaitu menggengam batu kecil
dan menyuruh murid meneka.
Mengaitkan
aktiviti dengan pengetahuan sedia ada murid.
|
Murid
memberi respon.
|
Strategi/Teknik:
Penyoalan
seluruh kelas menggunakan kaedah teka-teki
Kemahiran
berfikir :
Menjana
idea dan meneliti
Kecerdasan
Pelbagai :
Verbal
linguistic
|
Menstruktur/
Menstruktur
Semula
(10minit)
|
Teks
Faedah
Batu-
Batan
|
Mengarahkan
murid membaca secara kelas, kumpulan dan individu.
Guru
memberi penjelasan tentang isi pelajaran yang telah dibaca dan aktiviti yang
akan dijalankan oleh murid.
|
Murid
membaca teks dengan memberi penekanan
pada intonasi berdasarkan tanda bacaan yang terdapat dalam teks.
Murid
menyatakan maklumat penting yang terkandung dalam teks.
|
Strategi/Teknik:
Bacaan
mekanis
Kemahiran
berfikir:
Meneliti
Kemahiran
belajar cara belajar:
Membaca
Menulis
Kecerdasan
pelbagai:
Interpersonal
Intrapersonal
Nilai:
Keberanian
Kerjasama
|
Aplikasi
Idea
(10minit)
|
Faedah
Batu-Batan.
Sistem
bahasa:
Penjodoh
bilangan
Bentuk,
ketul,utas,pasang,
Urat,keping,
kuntum,jambak,
bungkah
|
Murid
membaca perkataan yang disenaraikan
pada papan tulis.
Murid
diminta menyatakan penjodoh bilangan yang sesuai untuk perkataan berikut dan
membina ayat tunggal menggunakan penjodoh bilangan tersebut.
|
Murid
memberi respon.
Aktiviti
pemulihan:
Membuat
latihan memadankan penjodoh bilangan.
|
Strategi/Teknik:
Penyoalan
seluruh kelas.
Bacaan
mekanis
Kemahiran
berfikir:
Mengenalpasti
Kemahiran
belajar cara belajar:
Menulis
Membaca
Nilai:
Kerajinan
Sumber
pengajaran:
Slaid
pp
|
Refleksi/Penutup
(5minit)
|
Faedah
Batu-Batan
Penjodoh
bilangan
|
Taksir
kefahaman murid dengan membuat penyoalan keseluruhan kelas.
Membuat
kesimpulan p&p bersama-sama murid dan menyuruh murid membaca subtajuk
yang seterusnya untuk mengetahui lebih banyak tentang keajaiban alam.
|
Murid
memberi respond dan membuat kesimpulan
pelajaran dengan menyatakan idea utama serta mengaitkannya dengan idea asal.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan
keseluruhan kelas.
Kemahiran
berfikir:
Menjana
idea
Menilai
Nilai:
Kesyukuran
|
No comments:
Post a Comment